Uncategorized - 06 October 2017

Happy Hang Out: Semasa Café, Artsy Café di Kota Tua

Admin - 06 October 2017
Happy Hang Out: Semasa Café, Artsy Café di Kota Tua
Kalau sering jalan-jalan di daerah Kota Tua, kamu pasti sudah nggak asing dengan beragam gedung bergaya neo klasik di daerah tersebut. Mungkin kamu juga pernah melihat gedung OLVEH, bangunan zaman kolonial yang telah direvitalisasi. Nah, tahu nggak kalau di lantai tiga gedung OLVEH ini ada sebuah art café keren bernama Semasa. Semasa Cafe Semasa Cafe Didirikan pada Januari 2017, Semasa menawarkan berbagai minuman berbasis teh dan kopi dan makanan ringan bagi para pelanggan yang datang. Suasananya engaging banget. It kinda gives you the homey feel, while the interior is, of course, old school which would make you feel like going back to the past time. Semasa Cafe Semasa Cafe Semasa Cafe Semasa sendiri diawali dari sebuah komunitas yang menggabungkan seniman lokal dengan berbagai produk mereka, mulai dari lukisan hingga kerajinan tangan. Komunitas ini sering mengadakan event di Kota Tua terhitung sejak Desember 2014, termasuk mendirikan cafe corner saat bazaar. Nggak heran makanya kalau sekarang di Semasa kamu akan menemukan banyak hand-made stuff yang dijajakan di sekitar kafe. Semasa Cafe Semasa Cafe As mentioned above, Semasa punya banyak menu minuman berbasis teh dan kopi. iSTYLE mencoba beberapa di antaranya berikut ini:

Ceremonial Matcha

Semasa Cafe Semasa Cafe Terinspirasi dari upacara minum teh di Jepang, matcha ini tersedia dalam sebuah mangkok kecil. Semasa juga memberikan beberapa cookies di sekeliling mangkok saat menyajikannya. Teh hijau asli dan tanpa whipped cream. Matcha seperti inilah yang sehat untuk tubuh.

Semasa Colonial tea

Semasa Cafe Semasa Cafe Menu minuman ini rupanya punya cerita yang membawa kembali sejarah. Dibuat dari teh lokal Indonesia dan rempah-rempah, Semasa Colonial Tea mengingatkan bahwa rempah-rempah ini adalah treasure yang banyak orang buru pada zaman dahulu, salah satu alasan mengapa kolonialisme terjadi di Indonesia pada masa lampau.

Kopi Luwak

Semasa Cafe Semasa Cafe Nah, kalau minuman ini diambil khusus dari kopi luwak di Aceh. Kenapa? Karena segi tekstur dan rasanya lebih cocok. Worth to try.

Semasa Milk Tea

semasa Asli diambil dari teh merah pegunungan tinggi Indonesia. Basically, daun tehnya memang wangi dan manis seperti madu. Segar bangetttt. Bakal langsung merasa sehat deh pas minum Semasa Milk Tea. Semasa Cafe Semasa Cafe   Semasa Café & Shop Gedung OLVEH, 3rd floor Jalan Jembatan Batu No.50 Kota, Jakarta Barat Opens: 10am - 4pm

Sumber: https://blog.istyle.id/happy-hang-out-semasa-cafe-artsy-cafe-di-kota-tua/

Comments

You must Register or Login to post a comment.